Ons bedrijfsverhaal

DE ‘SINTRALE AS’ VAN HOOGHIEMSTRA

Slider

Expertise met een menselijk karakter, dat is Hooghiemstra in een notendop. Vandaag een drie-eenheid aan het woord, samen vormen zij de ‘sintrale as’, oftewel de centrale as van Hooghiemstra, oftewel de sturende verbindingsweg tussen personeel, opdrachten en de klanten. Die Sintrale As bestaat uit Afke en Marnix Kuindersma, eigenaren van Hooghiemstra bv, tezamen met Albert Beuker. Samen vormen zijn het hart van de organisatie, het aanstuurpunt.

ArrowArrow
Slider

Laten we bij het begin beginnen, een stukje achtergrond van jullie drie. Dames gaan voor.

Afke: Ik ben geboren in Sneek, maar belandde al gauw in Uitwellingerga. Mijn ouders zijn het bedrijf gestart. Marnix deed toentertijd vakantiewerk bij ons, we werden verliefd en van het één kwam het ander.

Marnix: Inderdaad, ik heb mijn opleiding MTS Elektro nog afgemaakt, maar bleef bij Hooghiemstra. Met Afke heb ik in 1997 de beslissing genomen om samen een VOF te starten en in 2006 hebben we het bedrijf overgenomen. Inmiddels ben ik hier al meer dan 20 jaar.

Albert: ik ben geboren in Harlingen en opgegroeid in Sexbierum en woon nu in het plaatsje Herbaijum. Oorspronkelijk VWO gedaan gevolgd door de HEAO. In 2003 kwam bij Hooghiemstra een vacature vrij, ben ik voor een gesprek uitgenodigd en dat voelde goed, we waren er gauw uit en inmiddels zijn we heel wat jaren jaar verder.

Wat is jullie visie en hoe vertaalt zich dat binnen het bedrijf?

Albert: We zijn een klein bedrijf en moeten het samen doen, van stralers en spuiters tot directie.

Marnix: Klopt, we hanteren een nuchtere benadering, schoenmaker blijf bij je leest. We hebben kwaliteit hoog in het vaandel met tevreden klanten als hoofddoel.

Afke: En er wordt met plezier gewerkt, dat is toch wel de basis. We hebben korte lijntjes, niet alleen met onze klanten, maar ook met het personeel. Wanneer je goed bent voor je personeel, zijn zij ook goed voor jou. Met een hecht team behaal je gewoon de beste resultaten.

Marnix: Wij beginnen om 7u, maar de eerste is er vaak kort na 6en al. Verder zijn onze chauffeurs ook ’s nachts/weekends veel met de waterstraalcombinatie onderweg, met andere woorden: ons team staat in feite 24/7 paraat. Ook blijft men na 16u regelmatig nog even hangen, dat zegt genoeg.

Slider

Hoe vertaalt die visie zich naar jullie takenpakket?

Albert: Ik voer de complete administratie, houd me bezig met de planning en calculatie en daarnaast een stuk klantcontact en vooral ook ondersteuning van de directie in de vorm van Marnix en Afke.

Marnix: Ik ben eindverantwoordelijke, dus hoofdzaak is leiding geven, managen. Verder doe ik de inkoop en eigenlijk ben ik op alle fronten binnen het bedrijf actief. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt.

Afke: PR is een onderdeel, maar ook het doorvoeren van de regelgeving, beleid- en personeelszaken, verzekeringen, alle contacten, etc. etc. Veel organiseren en regelen. Eigenlijk de vliegende keep, maar overall mag ik denk ik wel zeggen de sociaal bindende factor.

ArrowArrow
Slider

Als er überhaupt sprake van is, hoe ziet een gemiddelde dag er voor jullie uit?

Afke: Nadat de kinderen naar school zijn gefietst, ga ik aan de slag. Ik maak een prioriteitenlijst en deze wordt aangevuld met een stroom van zaken die elke dag weer voorbij komen. Van verzekeringen tot contact met de bank, gemeente, een stuk PR, etc. Heel breed. Ik zoek steeds naar nieuwe mogelijkheden, bijv. een beurs of iets nieuws voor klanten. Daarbij doe ik veel op gevoel, daar haal ik energie uit en daar handel ik naar.

Marnix: Zo’n prioriteitenlijst is in de praktijk alleen lastig vol te houden, er komt immers zoveel tussendoor: klanten die binnenstappen, met spoed een boot gaan bekijken, etc. Als eindverantwoordelijke is het mijn uitdaging het bedrijf optimaal te runnen, ik probeer de mensen aan te sturen en te denken in oplossingen. Bij elk ‘probleem’ vind ik de weg naar de oplossing interessant.

Albert: Ik probeer als verbindende factor te fungeren, de vertaalslag te maken tussen management en werkvloer, maar ook door te filteren voor Afke en Marnix. Ik heb dagelijks wel een plan, doorgaans eerst de mails afhandelen en een stukje administratie, maar wat net al gezegd werd: er komen veel klanten binnen, soms tig telefoontjes in een uur, er worden boten aangeleverd, je gaat weer met klanten om tafel, etc. etc. Die variatie is echter juist wat me aanspreekt.

ArrowArrow
Slider

En wat spreekt de rest aan?

Afke: Ik houd van dingen organiseren en van alles regelen, social media, klantcontact, eigenlijk alle sociale dingen. Daar haal ik meer plezier uit dan bijv. uit het opstellen van arbeidscontracten en het doorlezen van verzekeringspolissen.

Slider

Marnix: Eigenlijk hetzelfde, de afwisseling. Alles bij elkaar maakt het leuk. Niet de hele dag op kantoor, maar ook meewerken, met de handen aan de slag. Ik blijf in de basis een praktijkman. En dan stel ik bijv. ’s avonds in alle rust de offertes op. In m’n spaarzame vrije tijd ben ik nog actief voor het maandblad Zeilen op grond van expertise in corrosie en onthechting van de verf. Ook beantwoord ik graag vragen van zeilers in het maandblad Zeilen.

ArrowArrow
Slider

In de variatie zit dus voor alle drie veel plezier, maar noemen jullie eens specifiek een geluksmomentje?

Marnix: Pfoe, moeilijk om dat zo specifiek te benoemen haha, kom ik zo even op terug.

Afke: Ik had het bijvoorbeeld bij ons Motorboat Event, daar gaat toch veel tijd inzitten qua organisatie. Dan is de dag uiteindelijk op rolletjes verlopen en zie je blije gezichten bij de klanten. Daar haal je wel voldoening uit. Maar ook in het overtuigen van de mensen, in alle eerlijkheid kunnen vertellen wat we kunnen doen en ze daarmee enthousiasmeren.

Albert: Ons doel is 100% klanttevredenheid. Wanneer een klant uiteindelijk tevreden naar buiten stapt, dan ben ik ook tevreden.

Marnix: Als het zonnetje schijnt en de nieuwe straalcombinatie rijdt weer het terrein op, dan ben ik daar toch best wel een beetje trots op. Ook als de schepen klaar zijn, het water inzakken, de mensen wegvaren en nog even een duimpje opsteken. Is toch een stukje waardering.

ArrowArrow
Slider

Wat zijn in jullie ogen de Unique Selling Points van Hooghiemstra?

Afke: Onze persoonlijke benadering en de korte lijntjes vormen denk ik wel de basis.

Albert: Naast inderdaad de klantvriendelijkheid ook de prijs-kwaliteit verhouding. We hebben naamsbekendheid opgebouwd in de watersportwereld en in de wegenbouw door te streven altijd voor onze afspraken te staan. We leveren constant kwaliteitswerk. Daarnaast zijn we wat betreft de wegenbouw extra flexibel en proberen we altijd een oplossing te vinden.

Marnix: Verder ook de locatie. Klanten kunnen naar ons toe varen en direct geholpen worden, dat is vrij uniek. Verder hebben we een flexibele organisatie waardoor we snel op offerte aanvragen kunnen reageren. We hebben multi-inzetbaar personeel. De meeste spuiters kunnen bijv. ook stralen en we hebben een straler die ook op de wagen kan, daarnaast kan ik zelf overal bijspringen. We kunnen daardoor in feite overal een oplossing voor aanreiken (denk aan spoedjes, nachtklussen voor wegmarkering, etc.).

ArrowArrow
Slider

Wanneer ik zeg: “Hooghiemstra kan blijven presteren door …”, dan zeggen jullie?

Afke: Door alert te blijven en proactief te handelen.

Marnix: Door kwaliteit te waarborgen en bij problemen niet moeilijk te doen: gewoon oplossen. Daarvoor werkt een 7 tot 16u mentaliteit hier ook niet. Wil een klant een keer ’s avonds komen, doordat hij of zij overdag met werk zit? Geen probleem, we passen er een mouw aan en juist daardoor krijg je tevreden klanten en een stukje mond-op-mond reclame.

ArrowArrow
Slider

Wat zijn verder de toekomstplannen, eventuele ambities?

Albert: Onze nieuwe walsbeschoeiing is net klaar, toch een visitekaartje vanaf het water gezien, geeft extra uitstraling. Hier kunnen we weer jaren mee vooruit.

Afke: De refit van de buitenkant van de loods zit er aan te komen, dit is toch je uithangbord

Marnix: De nieuwe straalcombinatie is een fantastische toevoeging gebleken en verder wat net al werd genoemd. Qua ambities is het vrij eenvoudig: algehele doorontwikkeling, we blijven vernieuwen en op zoek naar verbetering, binnen alle facetten van het bedrijf. Je moet groeien, máár dit betekent niet groeien in grootte. Gewoon hard werken en altijd streven naar nog meer kwaliteit.  

Afke: En vooral ook de nuchterheid bewaren en dicht bij onszelf blijven, dat heeft ons het meeste gebracht.

ArrowArrow
Slider

Nieuwsgierig naar de kosten en mogelijkheden?

Meer informatie aanvragen